Hoppa till innehåll

Vildandsbröst med calvadosgräddsås och äpple

14 december, 2014

vildand

För ett år sedan så tillagade jag fasan som var inköp på Öster Malmas julmarknad. I år var det dags att åka dit för att kanske köpa något annat kul att ha till middag. På julmarknaden fanns allt från brända mandlar och fårskinn till hela vildsvin och rådjur att köpa, själv kom jag hem med en vildand:

vildand

Den här skönheten kostade bara 30 kronor, vågar knappt drömma om vad den skulle kosta i  någon av hallarna. Nu var det bara att kavla upp ärmarna och ta hand om fågeln. Jag började  med  att sänka ned anden i en hink med 60-gradigt vatten och så att den blev blöt ända in på  skinnet, detta  för att det ska bli lättare att plocka fjädrarna. För att inte ge mig extra jobb så  plockade jag fjädrarna  bara på de delar av fågeln jag skulle använda, bröst och lår. När fågeln var  plockad skar jag ut lår samt bröstfiléerna, detta gjorde jag utan att ta ur fågeln vilket gav mindre  jobb och kladd. Låren fanns det knappt något kött på så de använde jag till att koka fond på som  jag sedan hade till såsen.

Fond

  • Låren från anden
  • Lök
  • Morot
  • Sellerirot
  • Persiljekvistar
  • Timjankvistar
  • Lagerblad
  • Vitpepparkorn
  • Vatten
  • Olivolja

Dela på låren i mindre bitar och bryn den tillsammans med rotfrukterna i lite olivolja tills att får ordentligt med färg. Tillsätt persilja, timjan, pepparkorn och lagerblad. Häll på vatten så att de täcker. Koka med lock i cirka fyra till fem timmar, sila fonden och låt den reducera ned ordentligt tills den får en djup och koncentrerad smak. Sila den färdiga fonden genom en finmaskig sil. Låt fonden svalna och ta sedan bort fettet som hamnar på ytan.

Sås

  • Fond
  • Vispgrädde
  • Calvados
  • Salt
  • Peppar
  • Kryddgelé

Blanda lika delar fond och grädde och reducera till häften, tillsätt calvados och smaka av med salt och peppar. Tillsätt eventuellt lite kryddgelé för att få med lite sötma, klart!

Vildand

  • Andbröst
  • Salt
  • Peppar
  • Smör

Sätt ugnen på 160 grader.

Salta och peppar brösten på båda sidorna och stek med skinn sidan ned i smör tills skinnet blir knaprigt. Vänd och stek någon minut på andra sidan. Låt brösten gå färdigt i ugnen tills innertemperaturen är cirka 56 grader, låt vila under folie. Ta vara på eventuell köttsaft från anden och häll ned i såsen.

Tillbehör

  • Potatismos
  • Äppelklyftor
  • Salt
  • Peppar
  • Ankfett

Salta och peppar äppelklyftorna och stek dem på hög värme i ankfettet tills de får en gyllene yta med fortfarande är lite hårda i mitten.

Eftersom du nu har hållit på att laga mat hela dagen så är du vrålhungrig och har inte tid att servera på ett tjusigt sätt, upp med hela härligheten på en tallrik, ät och njut! Jag drack ett glas Strongbow cider till, funkade utmärkt.

 

 

 

 

No comments yet

Lämna en kommentar