Skip to content

Tostadas

28 juni, 2015

 

Tostadas

 

Jag inskaffade nyligen kokboken ”Taco Loco” av Jonas Cramby, när jag läste den ville jag laga och äta varje liten rätt, på en gång, allt verkar fantastiskt gott. Nu blev det inte så utan jag tog det lite lugnt och började med tostadas med tre olika fyllningar på. Tostadas är en friterad majstortilla som man lägger olika godsaker på.

(Recepten kommer från ”Taco Loca” men jag har inte följt dem slaviskt.)

Tostadas de Atún (Tostadas med rå tonfisk)

  • Tonfisk
  • Salladslök
  • ½ dl japansk soja
  • ½ dl pressad lime
  • Olja att fritera i
  • Avokado
  • Salsa Verde (Se recept nedan)
  • Mayonesa de chipotle (se nedan)

Skär salladslöken så tunt du kan och fritera den snabbt i oljan (180 grader) tills den är gyllene, låt rinna av på hushållspapper. Detta går att förbereda några minuter innan man ska äta.

Skär tonfisken så tunt som möjligt och låt skivorna marinera i soja och lime i cirka två minuter, låt rinna av.

Mayonesa de Chipotle (Chipotlemajonnäs)

  • 1 msk pressad lime
  • 1 ägg
  • ½ salt
  • 1½ dl olivolja
  •  1 torkad chipotlechili
  • 2 vitlöksklyftor

Blanda lime, ägg och salt i en bunke, tillsätt olivoljan droppvis medan du mixar med en stavmixer, mixa tills det blir en ganska tjock majonnäs. Rosta chilin och vitlöken i en mediumhet stekpanna några minuter, ta bort kärnorna ur chilin och lägg den i blöt i 15 minuter. Lägg chilin och vitlöken i majonnäsen och mixa slätt.

Nu är det dags att göra själva tostadan, hetta upp cirka 1/2cm olja i en stekpanna, stek/fritera en tortilla tills den är frasig och gyllene. Bre på lite av majonnäsen, lägg på avokado och tonfisk,toppa med den friterade löken. Lite salsa verde till är ju inte heller fel.

Salsa verde

  • 1 knippe koriander
  • 3 jalapenjos med kärnor och allt
  • 1/2 silverlök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 250 g tomatillos
  • Lime
  • Salt

Mixa allt slätt och smaka av med salt och lime.

Tostadas de pulpo (tostadas med bläckfisk)

  • Åttaarmad bläckfisk
  • Vatten
  • Vitt vin
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1 lagerblad
  • 2 msk olivolja
  • Salt

Skär armarna av bläckfisken. Koka upp 1/2 liter vatten, 3 dl vitt vin i en kastrull. Lägg i bläckfiskarmarna tillsammans med lagerblad och salt, låta småkoka i cirka 1 timme. Låt bläckfisken svalna i spadet, ta upp och dra loss skinnet. Krossa vitlöksklyftorna och blanda med oljan och pensla bläckfisken. Grilla bläckfisken snabbt på en riktigt het grill, skär den i mindre bitar. Lägg bläckfisken på en nyfriterad tostada och servera med avakado, mayonesa de chipotle och pico de gallo.

Tostadas de choriqueso

Till denna tostada behövs världens godaste smältost:

Queso Oaxaca

  • 3 l fet mjölk
  • 3 msk 12% ättika
  • 1/2 tsk ostlöpe
  • 3 st lime
  • Salt

Tar lite tid och är lite krångligt MEN, det är värt det.

Värm upp mjölken långsamt till 30 grader, vispa i ättika och löpe, öka värmen till 32 grader. Ta bort från  värmen och sätt på ett lock, låt stå i en timme. Skär ett kryss i ostmassan och värm långsamt upp till 42 grader, låt vila i 15 minuter. Sila genom en silduk, spar vasslen.

Salta vasslen och värm upp den till 80 grader. Ta på dig ett par diskhandskar (så att du inte bränner dig) och dela upp ostmassan i tre lika delar. Doppa osten i den varma vasslen och knåda tills den är blank och mjuk. Dra ut osten så långt det går, vik på mitten och upprepa detta tills du har en massa ost-trådar. Lägg trådarna på bänken, salta och pressa över lime, rulla ihop trådarna till ett nystan, förvara i kylen.

Ta en chorizo av bra kvalitet och dra bort skinnet och dela köttet i smulor. Stek knaprigt i en mediumhet stekpanna, tillsätt oaxaca-osten precis innan servering så att den hinner att smälta lite. Servera på en tostada tillsammans med salsa verde och pico de gallo.

Det här är bland den godaste mexikanska mat jag har ätit, smakar (nästan) lika bra som på plats i Mexiko City! Jonas Cramby bok kommer jag långsamt och njutningsfullt att äta mig igenom.

 

 

2 kommentarer leave one →
  1. Isabella Norell permalink
    22 maj, 2017 08:36

    Hej! Jag har provat göra queso oaxaca (mha Taco Loco) men lyckas inte riktigt. I receptet står det ju att man ska dra ut osten så att långa trådar bildas, men jag kunde inte dra alls i osten utan att den gick av. Jag doppade ostbitarna i vasslen men sedan ”knådade” jag dem vid köksbänken. Ska man kanske ha dem i den varma vasslen under knådningen?
    Tacksam för tips!

    • 7 juni, 2017 15:46

      Hej, ledsen för sent svar. Jag upplevde också att det var svårt att dra ut osten. Ärligt talat så minns jag inte riktigt hur jag gjorde. Om jag gör osten igen så skriver jag en kommentar här eller på instagram. Sök på Bara mat…och lite till så hittar du mig där.
      //Stefan

Kommentera

