Hoppa till innehåll

Kryddgelé

7 augusti, 2011

Min farmor gjorde ofta kryddgelé som var otroligt god, receptet har tvärr försvunnit. Gelén är god till b.l.a. porterstek, mustiga grytor mm. Jag har bara hittat ett recept på nätet så det var det jag följde…med en liten ändring.

  • 3 l röda vinbär
  • Vatten (hur mycket beror på hur mogna och ”saftiga” bären är)
  • 6 st hela kryddnejlikor
  • 2 stänger kanel
  • 5 cm färsk ingefära delade i tre bitar
  • 1 msk äppelcidervinäger 1 kg socker /liter avrunnen saft
  • Citronsyra
  • Natriumbensoat

Så långt receptet jag hittade på nätet, jag lade till:

  • 1 delad och urskrapad vaniljstång
  • 3 st stjärnanis

Lägg ned bären i en stor gryta (de behöver inte repas eller rensas) tillsammans med lite vatten och kryddorna. Koka under lock i cirka 10 minuter tills bären har saftat av sig ordentligt. Sila bären genom en silduk i minst 30 minuter, gärna längre. Försök inte att pressa bären genom silduken, då kan gelén bli grummlig. Häll tillbaka saften i grytan tillsammans med äppelcidervinägern, koka upp och tillsätt sockret, låt småkoka i 10-15 minuter. Häll över cirka 2 dl av saften till en mindre skål och blanda i citronsyra (2-6 gr/kilo gelé). Citronsyran hjälper bärens pektin att stelna samt har en viss konserverande effekt. Häll tillbaka i grytan och blanda väl.

Häll upp gelén i ordentligt rengjorda burkar som har sköljts i hett vatten blandat med natriumbensoat. Låt svalna innan locken sätts på.  Gelén blev riktigt god, inte lika bra som min farmors så klart…

No comments yet

Lämna en kommentar